Kommer jag in på den utbildning jag vill gå?

09 aug 2023
Hej , Jag ska nu ansöka universitet i VT men jag har två F i examen då undrar jag om den kommer minska chansen att bli antagen?

25 aug 2023

Ja, det sänker ju din meritpoäng så att det blir svårare att komma in men det beror ju på vad du har i övriga ämnen och vad det krävs för utbildningen du vill gå. Sedan finns det vissa kurser du inte kan ha f i för att vara behörig.

För att läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har:

Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

Många universitets- och högskoleutbildningar kräver mer än grundläggande behörighet. På vissa Naturvetenskapliga högskoleutbildningar kan till exempel specifika kurser i Biologi, Kemi eller Fysik behövas.