Sök utbildning 👉

Är jag behörig till högskola i Sverige?

06 aug 2023
Hej
Jag gick i skolan här förra året i ungefär tre månader, men då sa de att eftersom jag inte har mina gymnasiebetyg måste jag börja från början, och det bästa sättet är för mig att åka till Iran och få mina gymnasiebetyg, avsluta gymnasiet där, nu är jag tillbaka och jag vill gå i skolan igen. Jag vill komma in på universitetet och det område jag vill fortsätta på universitetet är medicin, och jag kan engelska, men jag kan väldigt lite svenska, kan du vägleda mig?

07 aug 2023

För att läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har något av följande:

• Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

Du kan kolla med UHR vad din gymnasieutbildning motsvarar. Den här tjänsten visar vad en utländsk utbildning motsvarar i Sverige.