Sök utbildning 👉

Hur söker jag gymnasiet med utländska betyg?

06 aug 2023
Min dotter ar 15 ar, Svensk Medborgare sedan fodseln men fodd utomlands. Hon har gatt pa internationell skola och har studerat IGSCE pa engelska up till Grade 9.
Hon pratar och skriver svenska, men har aldrig last svenska som amne. Hon ska lasa pa Sofia Distans for att fa betyg i Svenska.

Hon amnar soka in pa Kuturama Gymansium till hosten 2024, och min fraga ar vilka IGSCE amnen hon behover visa betyg pa for att soka in? Jag kan inte hitta en tabell for IGSCE till svenskt Meritvarde?

Ar Svenska, Engelska, Matematik det enda som behovs, eller ska hon sikta pa fler IGSCE examen for att vara behorig?

tack

07 aug 2023

Utländska betyg kan inte jämföras med svenska grundskolans betyg. Du kan därför inte konkurrera med betygspoäng på samma sätt som elever som har gått svenska grundskolan. I stället prövas du i fri kvot.

Det är den som är ansvarig för utbildningen du sökt till (kommun eller friskola) som gör en bedömning av dina utländska betyg. De bedömer om du är behörig till sökt program och om du har de betyg som krävs för antagning. Det finns ingen standard eller reglering för hur utländska betyg ska bedömas.

Om du har frågor om hur dina utländska betyg kan bedömas kan du kontakta sökt kommun eller friskola.