Byta moderna språk i gymnaiset

05 aug 2023
Hej! När jag fyllde i min ansökan till gymnasiet Rudbeck skrev jag att jag ville gå spanska. Jag har gått tyska i grundskolan men vill gärna byta till spanska och där med börja från början med spanskan. Men när jag skulle fylla i mitt språk frågade den bara om vilket språk jag ville gå i gymnasiet och inte om jag bytte språk eller några liknande frågor. Därför tryckte jag in spanska som modernt språk. Men då undrar jag om jag kommer sättas med folk som har gått spanska under grundskolan också eller om skolan jag börjar i kommer se på mina gamla betyg att jag behöver gå om spanska.

07 aug 2023

Om du inte gått spanska innan kommer du att börjar på spanska 1, du kommer alltså inte gå med dem som redan har läst spanska. Det är helt okej att byta språk i gymnaiset.