Hur kommer jag in på högskolan?

04 aug 2023
Hej

Jag har gymnasieexamen inom vård och omsorg på 2400 poäng både studier från gymnasiet och komvux. Jag har ett F betyg i religion men jag har C betyg i idrott och hälsa 1. Men personalen på komvux har inte lagt den C betyget på mitt examen från komvux sedan 2019.

Jag saknar bara svenska 3 och naturkunskap 1a2 för att söka på universitet/högskola till program som heter (grundlärarprogramet inriktning mot fritidshem 180 h) Stockholm universitet.

Både svenska 3 och naturkunskap 1a2 kommer att att studera på folkhögskolan.

Mitt meritvärde just nu ligger på 10.63 och har 17 stucken godkända ämnen på E nivå, har 4 stycken godkända ämnen på D nivå, ett godkänd På C nivå (idrott och hälsa 1, C betyg godkänd ej finns på mitt examen) och ett A godkänd betyg.

Nu Jag kommer att studera Svenska 3 och naturkunskap 1a2 på folkhögskolan.

Min fråga är kan jag komma in med dem låga meritvärde till universitet/ folkhögskola och studera lärarprogrammet mot fritidshem 180 h. Om jag har godkänd intyg från folkhögskolan kan det hjälpa mig att komma in till detta program.

Hälsningar

07 aug 2023

Kolla med högskolan där du vill studera vad som krävs föra att komma in. Skulle du behöva höja betygen så kan du göra prövningar på Komvux i de kurser du behöver höja.

Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. För den som redan har ett godkänt betyg i kursen från gymnasiet är prövning det enda sättet att höja ett betyg.

Du kan även skriva högskoleprovet och komma in genom det.