Problem med nedlagd skola

03 aug 2023

Hej , Jag pluggar ekonomi ekonomi och min skola har precis gått i konkurs pågrund av brist på undervisning och kunnande lärare. Jag gick ut grundskolan med 270 i merit och har alltid varit duktig i skolan. Jag blev precis klar med mitt andra år och ska börja årskurs 3. min förra skola gav mig varken chansen att höja mina betyg eller den undervisningen jag behövde för att bli godkänd i vissa ämnen. I flera av de ämnena jag blivit underkänt i har jag missat ett litet motiv som de lovade att jag skulle få komplettera men som aldrig blev av ( tillexempel SV 2 och matte 1b&2b ) Skolan fick under 2 års tid flera anmälningar till skolverket och kritik från föräldrar och hela min årskurs F:ade mer ämnen än vad vi egentligen förtjänade . Vi fick även reda på att skolan skulle stängas mitt under sommarlovet som fått mig att inte sluta stressa.

i slutet av årskurs 1 samlades även alla mina lärare och anmälde skolan tillsammans för att de själva kände att vi inte fick det vi blev lovade, skolverket ändrade även hela våran skolplan mitt under läsåret och fick oss alla att bli förvirrade över våra studier.  Jag har alltid jobbat hårt och varit engagerad i mina betyg och tagit tag i mina studier, men tyvärr valt helt fel gymnasium. därför är detta väldigt chockerande för mig. Jag hoppas verkligen att vi kan lösa min skolsituation tillsammans.

07 aug 2023

Vad tråkigt att höra att du gått i en skola som inte kunnat ge dig en bra utbildning! Jag kan tyvärr inte hjälpa till i denna fråga men absolut bör du få hjälp att planera dina vidare studier. Ta kontakt med SYV i din gamla skola om möjligt. Annars får du kontakta kommunen och fråga vem du kan vända dig till för vägledning i denna situation och för plats på en ny skola. Jag hoppas att du snart får en plats i en bättre skola och kan fortsätta dina studier på ett bättre sätt!