Hur funkar antagningen till gymnasiet?

02 aug 2023
Hej
Min dotter har fått antagningsbesked att hon kommit in på sitt 3:e hands val. Hon står kvar i kö till sitt 1:a och 2:a hands val.

Vad händer om hon nu kommer in på en reservplats på något av de högre valen? Har hon kvar platsen hon är antagen på (3:e hands valet) och får möjlighet att tacka ja eller nej till reservplatsen? Eller fungerar det på samma sätt som tidigare under ansökningsperioden att det valet med lägre rangordning förfaller?

07 aug 2023

Om hon kommer in ett högre alternativ som reserv så stryks hon från de underliggande alternativen. Så vill man gå alternativet man kommit in på kan man avstå från att stå i kö till de andra alternativen.