Hur funkar utökade kurser?

31 jul 2023
Hej!

Jag har fråga kring om utökade kurser. Jag studerar på komvux för att få gymnasieexame, inriktning naturvetenskapsprogrammet. Jag vill ansöka till tandläkarprogrammet. Jag har 2600 poäng (utan komvuxarbete). Jag har fått betyg C i kursen fysik 1 och i kursen kemi 1. Min fråga är kan jag göra kurser fyski 1 och kemi 1 som utökade kurser? Jag vill inte att de ska räknas i mitt meritvärde. Det påverkar hela min framtid då C sänker mitt meritvärde.

07 aug 2023

Du kommer inte att kunna byta ut några kurser med de kurser som du läser som utökade.  Så det går tyvärr inte. Du kan istället satsa på att läsa upp betygen genom prövningar och /eller göra högskoelprovet.