Sök utbildning 👉

Hur blir jag sjuksköterska?

28 jul 2023
hej jag har gått vård och omsorgsprogrammet på gymnasiet och har betyg i medicin 1 och 2,
jag saknar betyg i sv1 sam1a1 och historia 1a1 men har betyg i sam1a2 och svenska 2, jag ska läsa dessa på komvux men vilka fler kurser behöver man för att komma in på sjuksköterskeprogrammet och få fler meritpoäng?

08 aug 2023

Vad roligt att du vill bli sjuksköterska! Behörighetskraven där är grundläggande behörighet, Matte 2a/2b/2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Så om du läser Naturkunskap 2 blir du behörig. Engelska 7, moderna språk och mattekurser över. matte 2 ger meritpoäng.

Lycka till! /Petra, SYV