Hur blir jag sjuksköterska?

24 jul 2023
Hej j
ag är nervös för att jag är dåligt på Engelska jag har inte godkänt på Engelska. Jag vill söka till bli Sjuksköterska. Men jag vill inte gå in i Vård omsorg men kanske kommer jag bli det. För att om inte klara mig Engelska så kommer inte jag kunna gå in i Naturkunskap men de vill jag. Allså jag vill gå in i Naturkunskap så kan du ge mig några tips vad ska jag göra?

28 aug 2023

Vad roligt att du vill bli sjuksköterska! För att gå Sjuksköterskeprogrammet krävs: Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 (eller Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1), Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Naturkunskap 2 kan dock bytas ut mot andra kurser från Vård-och omsorgsprogrammet när man säker till Sjuksköterskeprogrammet så om du läser dem på din utbildning till undersköterska behöver du inte Naturkunskap 2 (kolla upp detta med skolan om du väljer Vård-och omsorgsprogrammet ).

Här kan du läsa om hur du höjer dina betyg i engelska.

Lycka till! /Petra, SYV