Hur blir jag sjuksköterska?

21 jul 2023
Hej
Jag har en fråga som är jätte viktigt för mig , mitt fråga är vad mer måste jag studera att jag får blir legitimerad Sjuksöterska.
Jag har studerat klart :
Samhällskunskap kurs A
Matematik kurs A
Fysik kurs A
Kemi kurs A
Biologi kurs B
Naturkunskap kurs B
Engelska har jag bara från grundskolan ej studerat gymnasiet.
Nu undrar jag är det godkänt för att jobba som sjuksköterska, behöver jag mer studera nått utan engelska.
Snälla kom med svar ☺️

29 aug 2023

För att läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har:

Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

För att gå Sjuksköterskeprogrammet krävs även  Matematik 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1a1 + 1a2.

Kolla med komvux vad det är som saknas för dig och du kan även kolla med högskolan där du vill studera.