Kan man gå gymnasiet i andra nordiska länder?

18 jul 2023

Vi har en tjej som vill söka till NIU och LIU hockey för att träna och studera i Sverige. Vi kommer från Finland och har svenska som modersmål. Vad allt krävs och hur går det till med betyg, ansökan och hur ser man på studeranden från andra länder?
Tack på förhand

Mvh

30 aug 2023

Ja, du kan studera gymnasiet var som helst i Norden utan att behöva komplettera. För dig som vill gå på en gymnasieskola i Sverige, Norge, Danmark, Finland eller på Island, så har dessa länder ett avtal om nordisk utbildningsgemenskap. Avtalet innebär att du i ett annat nordiskt land ska ha rätt att få tillgång till utbildning på samma villkor som medborgarna i det landet.

Till Riksidrottsgymnasier kan elever från hela landet söka, då det är riksrekryterande utbildningar.De som kallas nationellt godkända idrottsutbildningar är istället lokala eller regionala utbildningar. Gemensamt för både NIU och RIG är att de fokuserar på elitidrott. När det gäller ansökan och antagning till Idrottsgymnasium sker det i två delar, ena bedömningen är baserad på dina idrottsliga kunskaper och den andra bedömningen utgår från dina skolmässiga kunskaper. Det är viktigt att kontakta skolan man vill söka till i god tid så att man inte missar antagningstesterna.

Kolla även med Studie-och yrkesvägledaren i er egen grundskola om hen kan hjälpa till med ansökningen.