Vad krävs för att ta studenten?

16 jul 2023
Hej!
min fråga är om jag behöver klara matte 3c för att kunna ta studenten
Jag undrar om det varierar från skola till skola kraven för att ta studenten för högskoleförberedande
Jag är inte helt säker på om jag måste klara matte 2c och 3c för att kunna ta studenten, kan min skola tvinga mig att göra det eller är kraven samma för alla skolor?
Mvh I

30 aug 2023

Nej, det kan inte vara olika vid olika skolor.

För att nå en gymnasieexamen (yrkes- eller högskoleförberedande) ska du ha minst 2250 godkända gymnasiepoäng på en utbildning som omfattar 2500 gymnasiepoäng. Man ska även ha godkända betyg i kurserna: svenska (eller svenska som andraspråk) 1, engelska 5 och matematik 1 samt en kurs gymnasiearbete, 100 poäng.

För en högskoleförberedande examen och för att få läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har:

• Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

För en examen måste du ha läst alla kurser som ingår i ditt program men du får ha underkänt i 250 poäng. Du kan alltså ha underkänt i matte 2 och 3 men inte fler kurser än det. Gör ditt bästa med matten och be din lärare om hjälp. Det bästa är ju om du blir godkänt så att ditt snittbetyg blir så bra som möjligt och så du får behörigheten i matte 2 och 3. Men skulle du inte klara dem kan du ändå få gymnasieexamen.