Hur funkar sent omval till gymnasiet?

15 jul 2023
Min dotter kom inte in på några av sina första val, utan det sista som då är i en närliggande stad.
(Vilket hon är jätteledsen över, o inte vill)
Hon står som reserv på dom övriga. Så vi har tackat Ja, men vill behålla reservplatserna på dom övriga.
MEN hon hade gjort ett fel vid ansökan o missat en annan linje hon vill gå på. Och, där har hon merit poängen.
Hur gör man om man vill lägga till ett sent val i en skola?

Vänligen

31 aug 2023

I Skåne fungerar det så att om du gör ett sent val lägger du då valet du är antagen på under de val du vill stå som reserv till. Då har du en säker plats tills du får veta om du får en ny plats. Du går kvar på utbildningen du är antagen på tills du får besked om ny plats och tackar ja till den.

Men jag skulle rekommendera att ni kollar upp detta direkt med antagningen också.