Hur funkar Introduktionsprogrammet?

04 jul 2023
Hej!

Om man har F i bara matte, kan man läsa matte och samtliga kurser från gymnasiet år 1 och sedan hoppa in i årskurs två på nationellt program?

Kan man alltså på nåt sätt se till att det inte blir mer än 3 år totalt på gymnasiet trots att man behöver läsa på introduktionsprogram? Eller är det garanterat att det blir minst ett extra år pga introduktionsprogram?

Tack på förhand!

12 sep 2023

För att ha gymnasiebehörighet krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik. Så du behöver godkänt i matte. Men ofta kan man börja på det program man vill gå samtidigt som man läser in de kurser man behöver (det kallas också  Introduktionsprogram). Prata med Studie-och yrkesvägledaren om de olika Introduktionsprogrammen så du får veta mer om det.