👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kommer jag in på det gymnasieprogram jag vill gå?

01 jul 2023
Hej, jag blev inte antagen till några av mina val utan blev bara reserv på alla mina val vilket jag inte fattar varför. Jag tackade ja till att stå kvar som reserv men hur kommer jag sen få veta att jag har är antagen till ett av dem valen för att ansöknings webben är låst och jag kan inte göra nåt. Kommer jag fortfarande kunna börja skolan som alla andra som ska gå på gymnasiet eller börja på gymnasiet?

20 sep 2023

Du bör kunna se vad antagningsgränsen har varit på de program du sökt så att du vet hur långt under den du ligger. Du bör också kunna se vilken köplats du har. På så sätt bör du kunna få en uppfattning om hur stora chanser du har att komma in på dina alternativ. Om du har långt ifrån vilken antagningspoäng som krävs är det viktigt att du kontaktar din SYV i skolan eller gymnasieantagningen så att du kan lägga till fler val som du har större chans att komma in på.