Hur blir jag arkitekt?

01 jul 2023
Hej! Jag är tjej på 15 världsnurr och ska börja 9an efter sommarlovet. Min dröm är att bli arkitekt men jag har ingen aning om vilken linje jag ska välja för och kunna blir det efter gymnasiet. Jag vet att Natur och teknik är iallafall två av de linjerna men vilket är bäst att ta för och lära sig mer inom arkitekt branschen?

21 sep 2023

För att söka och läsa Arkitektutbildningen krävs det följande: grundläggande behörighet och Matematik 3b3c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Naturkunskap 2 (Naturkunskap 2 kan ersättas med kurserna Kemi 1 samt Fysik 1). Om du vill få behörighet direkt kan du t.ex. läsa Naturvetenskapsprogrammet eller Teknikprogrammet.

Det spelar ingen roll vilken du väljer så länge du får den behörighet du behöver. Men ibland kan Teknikprogrammet erbjuda inriktningen Samhällsbyggande och miljö. Den inriktningen innehåller kurserna Hållbart samhälle, Arkitektur och Samhällsbyggande, vilka kan vara intressanta för dig.