Hur blir jag inredningsarkitekt?

20 jun 2023
Hej!
Jag går just nu i nian och vill bli inredningsarkitekt/inredare (designa möbler, skåp och tema inom lägenhet och hus.)
Fast det jag undra jätte mycket på är att jag inte vet vilket program jag vill/måste gå på, jag vill gå på naturvetenskap programmet men jag är inte så bra på matte och många säger att det svåraste matten är i natur och att jag inte kommer klara av det och samma med Teknik programmet.
Jag har tänkt på estetiska programmet men det känns som om att dem inte har det som krävs för mig och att det är för ”enkelt” men det som är positivt med dem är ju att dem är högskoleförberedande program.
Är väldigt osäker och vet inte hur jag ska lösa det här, vet inte heller vilken fråga jag har i mina tankar!

22 jun 2023

Vad roligt att du vill bli inredningsarkitekt! För inredningsarkitekt yrket kan det se lite olika ut med behörigheter beroende på vilken universitet/högskola utbildningen ges på. Gemensamt för de flesta, om inte alla utbildningar, är grundläggande behörighet. Denna behörighet får du av alla högskoleförberedande program.

Sedan finns det ofta också andra prover som står för den särskilda behörigheten och där urvalet görs på konstnärlig grund. Det kan handla om arbetsprover, skriftlig motivering och intervjuer. Exakt hur dessa ser ut kan som sagt variera. Det Estetiska programmet kan vara intressant för dig om du vill öva mer på den konstnärliga biten och förbereda dig på arbetsprover. Men det går lika bra med alla högskoleförberedande program om man bara ser till behörigheten. Men välj inte bort det Estetiska programmet för att du tror att det är för enkelt eller inte har vad som krävs. Eftersom urvalet till utbildningarna du vill gå görs på konstnärlig grund så är det egentligen det enda programmet som har vad som krävs.

Det vore bra om du kan ha ett vägledningssamtal med en SYV i din skola för att få hjälp att fundera på vilket program du vill välja. Men annars så kan du bara läsa på, både om yrket och programmen, och fundera ännu mer på ditt val. Du skulle även kunna försöka få tag på en inredningsarkitekt så du kan ställe lite frågor till någon som känner till branschen.

Läs gärna på om yrket här till att börja med.