Vilket gymnasieprogram ska jag gå?

19 jun 2023
Hej! Jag undrar om engelskan är svår i natur. Jag har A i fysik, kemi, biologi, musik och engelska. Däremot D i matte. Jag undrar om engelska kommer vara utmanande om jag skulle välja natur (går 7an ska börja i 8an 2023, 2009). Jag märker att den engelska jag har i skolan är för enkel och vill gärna utveckla den. Jag vill även fokusera på kemi och biologi då jag vill bli farmaceut. Jag undrar även om jag kan ta natur för att bli det.

20 jun 2023

Engelskan är på samma nivå oavsett vilket gymnasieprogram du väljer. På gymnasiet finns tre olika engelskakurser: 5, 6 & 7. Engelska 5 ingår i alla gymnasieprogram och är ett krav för att få gymnasieexamen.

Engelska 6 ingår i alla högskoleförberedande gymnasieprogram och krävs om du går på ett yrkesprogram och vill ha grundläggande högskolebehörighet. Engelska 7 kan du välja till om du vill ha den extra meritpoängen som kursen ger.

Naturvetenskapsprogrammet är ett bra val om du vill bli farmaceut.