Hur funkar utbytes år på gymnaiset?

17 jun 2023
hej, jag har faktiskt två frågor, 1) om man vill göra ett utbytesår i gymnasiet, måste man meddela gymnasiet om det i sin ansökan när man först väljer gymnasium, och är det bara vissa gymnasium som tillåter utbytesår eller kan man göra det utan att behöva bry sig om gymnasiet. 2) Kan man läsa mer än ett språk om man går på naturvetenskapliga programmet, skiljer detta sig åt bland gymnasiumen? Jag har läst spanska men jag vill droppa det och läsa tyska(som jag kommer att göra ett större prov på att visa för att jag kan tillräckligt för att komma på den nivån jag ville läsa språket på, min mamma är tysk och fast jag ville lära mig och ha betyg på det så att jag kan läsa det på universitetet så hade jag ingen lust att sitta tre år och lära mig vad grön och röd är, skolan kunde ju inte fixa modersmålsundervisning på tyska åt mig tyvärr eftersom det bara var jag och min brorsa) och också sen läsa ett till språk, förmodligen franska eftersom det är det språket som är tillgängligt för det mesta men vem vet.

18 jun 2023

Det finns olika sätt att göra utbytesår och det är oberoende av vad du väljer för skola.

Om du vill studera under ett år i ett europeiskt land när du går i gymnasiet kan du söka ett ettårsprogram i Europa. Ettårsprogrammen är för dig som går första eller andra året på gymnasiet. Ansökan till ettårsprogram gör du på utbyten.se. Ansökan öppnar den 1 oktober inför kommande läsår och avslutas i mitten av november.

För att söka till ettårsprogrammen i Europa krävs det att du läser franska, spanska eller tyska som minst steg tre på gymnasiet. Mer om hur antagningen och urvalet fungerar inför ett ettårsprogram i Europa finner du om du läser mer om ettårsprogrammen för respektive land här.

Om du vill studera utomlands under något av dina tre år på gymnasiet så kan du också välja att gå ett år på High School. När du har bestämt dig för att studera ett år utomlands på High School är det dags att leta efter en organisation som arrangerar sådana resor. Här läser du mer om det.

Din andra fråga kan bara skolan du väljer svara på.