Måste jag jobba med inriktningen jag gått i gymnaiset?

16 jun 2023
Hejsan!
Jag går fordorn och fick idag reda på att jag inte kunde komma på den inriktning jag ville. Jag kom in på personbils mekaniker och jag har ingen lust i framtiden att jobba i en verkstad. Finns det chans att man kan få andra jobb som inte har med fordorn att göra? Känns lixom hopplöst att gå kvar ifall det kommer vara svårt att få annat jobb

17 jun 2023

Du behöver inte jobba med det du studerat i gymnasiet om du inte vill. Det finns alla möjligheter att ändra inriktning senare. Det kanske kommer att innebära ytterligare studier men det är inte heller omöjligt att du skulle få jobb efter gymnasiet inom någon annan inriktning än den du gick. Men du kan ju prata med din SYV så fort du börjar gymnasiet och berätta om vilken inriktning du hellre vill ha. Då kan du kanske få byta om det blir en plats ledig på inriktningen du vill gå.