👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Yrke som är bra betalt

15 jun 2023
Jag behöver hjälp med mitt gymnasieval. Jag är väldigt intresserad i psykologi, barn, samt att hjälp folk. Men jag vill ha ett högt betalt jobb, och har inga problem med att jobba med något jag inte gillar. Jag börjar gymnasiet hösten 2024, och har tänkt på gymnasiet i cirkus ett halvår nu. Jag har velat från Samhäll och bf, men har nu istället börja tänka på Natur. Även fast jag inte gillar NO ämnena så mycket så känner jag att jag kan kämpa för min framtid så jag kan försörja mig och mina nära, samt de som har det svårt. Därför är jag lite inne på att bli finansmäklare. Jag har just nu B i matte, och jag har lite svårt för det. men jag kan absolut satsa på det och plugga mycket. Jag behöver hjälp med vilken linje jag sa välja, som kanske passar mig mer, eller leder mig till ett annat högbetalt jobb som passar mig bättre, jag vill däremot ha väldigt högt betalt, även fast det inte är på direkten och att jag får plugga i några år. jag har också börjat bli skoltrött. Vad ska jag göra?

17 jun 2023

Psykolog är ju ett välbetalt yrke och man kan även välja att inrikta sig på att jobba med barn. Så jag ser inte varför du skulle behöva göra något du inte är intresserad av bara för att du vill ha bra lön.

Jag skulle föreslå att du pratar med studie- och yrkesvägledare på skolan nu för att bolla tankar och idéer och kunna komma fram till en start på din utbildnings- och karriärplan. Det finns olika vägar och program att välja utifrån vad du gärna vill arbeta med och utifrån vilken profession. Din SYV kan hjälpa dig att navigera fram till ett val som du tycker känns bra.