Hur blir jag tandläkare?

15 jun 2023
Hej, så jag går i sam/sam andra året, ska börja tredje. Men vill bli tandläkare. Jag skulle gärna vilja plugga ett naturvetenskapligt basår medan jag går i trean eller enskilda kurser.

Att vänta till jag blir 20 år för att kunna ansöka till komvux, det känns som att jag slösar tid. Jag vill få reda på ett sätt där jag kan plugga dessa kurser (Kemi 2, Biologi 2, Fysik 2 och matematik 4) Jag tror det är dessa kurser jag behöver?

Snälla vad ska jag göra!!!

17 jun 2023

Du behöver inte vänta tills du är 20 år för att läsa in behörigheten. Du kan göra det direkt efter gymnasiet på högskola, komvux eller folkhögskola. Du kan även prata med din skola om att lägga till kurser som kan hjälpa dig.

Lycka till! / Petra, SYV