Hur får jag behörighet till Läkarprogrammet?

12 jun 2023
Hej, jag tog precis studenten och jag gick samsam men jag är intresserad av att bli läkare. Jag vet behörigheten kräver biologi 2, kemi 2, fysik 2 och matte 4 vilket jag isåfall får läsa på komvux. Men jag har hört att det finns något sätt att läsa att allting eller det mesta som behövs på en och samma gång som någon slags sammanfattning av naturlinjen. Är det möjligt och hur gör/hittar jag det isåfall?

13 jun 2023

Du tänker kanske på ett Naturvetenskapligt basår. Ett basår, eller en bastermin, är ett sätt för dig att läsa upp ämnen du saknar för att komma in på en utbildning. Basåret kan ges på ett universitet eller en högskola, men utbildningen är på gymnasienivå och ger därför inte högskolepoäng. Läser man det på universitet eller en högskola ger det heller inte gymnasiebetyg, det räknas alltså inte in i meritvärdet.

Man kan också läsa basåret på Komvux eller på Folkhögskola men då påverkar det gymnasiebetygen. Det brukar bara vara möjligt att läsa ett basår på komvux eller folkhögskola om du har en ofullständig gymnasieutbildning, eftersom de skolformerna prioriterar de med en ofärdig gymnasieutbildning.

Vänligen/ Petra,SYV