Kan man gå gymnasiet med F i matte?

12 jun 2023
Hej !
Jag vill fråga om inte min dotter fick matematik i nian, betyder det att hon kommer att förlora ett helt år eller kommer hon att fortsätta i gymnasiet och avsluta matematik samma år?

13 jun 2023

För att ha gymnasiebehörighet till ett yrkesprogram krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik och i minst fem andra ämnen från grundskolan. För gymnasiebehörighet till ett högskoleförberedande program krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska, matematik och i minst nio andra ämnen från grundskolan. Därför är det viktigt att ni pratar med matteläraren och får veta vad som krävs för att hon ska kunna bli godkänd i matte. Det kan finnas lösningar så som sommarskola så kolla upp det med skolan.

Om det är så att hon inte skulle bli godkänd så finns det Introduktionsprogrammen där man kan läsa upp sin gymnasiebehörighet. Många gånger kan man också börja på det program man vill gå samtidigt som man läser in de kurser man behöver. Prata med Studie-och yrkesvägledaren om de olika Introduktionsprogrammen så ni får veta mer om det. Här kan du också läsa lite mer om Introduktionsprogrammet: https://www.gymnasium.se/sok/introduktionsprogrammet#moreAboutSearch.