Kan jag bli butiksbiträde?

12 jun 2023
Hej, om jag just nu går på samhällsprogrammet; kan jag då ändå jobba i affärer och butiker efter gymnasiet eller är det för sent eftersom jag inte går på handelslinjen? Hur ska jag gå tillväga efter gymnasiet för att jobba i affärer?

13 jun 2023

Vill du arbeta som butiksbiträde så finns det inget krav på vilket gymnasieprogram du måste gå. Så du kan söka sådana jobb efter att du gått ut Samhällsprogrammet. Men Försäljnings- och serviceprogrammet innehåller APL, Arbetsplatsförlagt lärande. Det betyder att du under ett antal veckor kommer jobba på en arbetsplats inom ditt yrkesområde. Det kan vara en stor del i att få kontakter och ha lättare att få jobb. Så är det butik du vill jobba i så är det kanske bra att fundera på om du ska byta program. Du kan diskutera det med din SYV i skolan.

Men du kan som sagt söka sådana jobb även efter Samhällsprogrammet men då får du vara beredd på att det kan bli svårare att få ditt första jobb.