Hur länge tar det att bli läkare?

10 jun 2023
Hej! Jag vet att man behöver gå i natur för att bli en läkare samt ifall man vill bli det medans man går i natur så behöver jag gå i komvux samt plugga till matte 4, fysik osv..

Min fråga är bara hur länge kommer jag att behöva plugga i komvux då.

10 jun 2023

Du behöver inte gå Komvux om du går Naturvetenskapsprogrammet med inriktning Naturvetenskap. För att söka in till Läkarprogrammet ska du ha grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4. Allt detta får du på Naturvetenskapsprogrammet.

Du gå något annat gymnasieprogram och sedan läsa naturvetenskapligt basår för att bli behörig att söka till läkarprogrammet. Men det är en enklare väg att välja att läsa inriktning Naturvetenskap på gymnasiet på en gång, eftersom du slipper läsa ett helt år extra efter gymnasiet innan du söker till läkare.

Vänligen/ Petra.SYV