Vad i ingår i Naturvetenskapsprogrammet?

09 jun 2023
Hej!

Jag börjar i åk 9 i höst och jag har redan nu börjat kolla lite på gymnasium osv. Jag är intresserad av naturnatur då jag har intresse för no ämnena och matte och har just nu ca 307 merit, A i biologi, kemi och teknik och B i fysik och C i matte. Jag har inget intresse för so ämnen och skulle helst inte vilja de ämnena i gymnasiet om inte jag måste. Jag har kollat och det ut som att so ämnen ingår i naturvetenskapsprogrammet överlag. Jag förstår inte om de ingår i natur inriktningen eller inte, det vet jag att de gör i inriktningen natur sam men de gör väl inte det om man går inriktningen natur, alltså natur natur?

Tack på förhand!

10 jun 2023

Man måste läsa Samhällskunskap 1b på Naturvetenskapsprogrammet. Men i övrigt behöver du inte läsa mer Samhällskunskap på naturinriktningen. Här ser du exakt vilka kurser som ingår:

Vänligen/ Petra.SYV