Hur påverkar ett F mina betyg?

08 jun 2023
Hej!
Det är så att jag har fått F i moderna språk 1. Vill plugga vidare till mäklare och undrar om det kommer påverka det på nått sätt, och om det sänker mina betyg samt vilka extra kurser behöver jag ta för få tillbaka alla poäng som jag har förlorat?

10 jun 2023

Ett F sänker såklart ditt betygssnitt men skulle du ha bra betyg i alla andra kurser så kan ju det väga upp för ett f. Vill du ha den extra meritpoängen kan du läsa engelska 7, vissa kurser i moderna språk och vissa mattekurser. Du kan prata med din skola om vilka du kan välja.

I övrigt kan du inte kompensera genom att läsa fler kurser men det du kan göra är att läsa om eller göra prövning i moderna språk 1. Prata med läraren om det.