Hur fungerar rangordningen i gymnasievalet?

08 jun 2023
Hej, jag fick nyss besked om min slutliga merit. Och den var mycket högre än vad jag hade föreställt mig. Jag rangordnade skolor med höga merit högst upp i mitt val för jag visste att jag ändå skulle komma in på de längst ned. Men nu räcker min merit till de övre skolorna som jag inte är säker på om jag ens vill gå. Om jag kommer in på mitt 4/5 handsval kan jag då tacka nej till de och komma in på de under? Har panik.

10 jun 2023

När du fyller i din ansökan till gymnasiet måste du rangordna de olika valalternativen. Alltså, det du vill läsa först sätter du som alternativ ett, det du näst helst vill komma in på som alternativ två och så vidare. Din ansökan till gymnasiet baseras sedan på vilken meritpoäng du har, alltså dina betygspoäng. Du kan bara komma in på ett av de val du gjort.

Om du kommer in på ditt förstahandsval stryks de andra valen du gjort och kommer du in på ditt andrahandsval sätts du automatiskt som reserv på ditt förstahandsval och de val du rangordnat lägre stryks då.

Så du kan alltså inte komma in på de alternativ som inte kräver lika mycket poäng som ett av dina högra val. Kontakta din SYV i skolan om du känner att det blev fel, möjligen kan hen hjälpa om det inte är för sent.

Vänligen/ Petra,SYV