Hur blir man ambassadör?

07 jun 2023
Hej! Jag går i årskurs 1 i gymnasiet och funderar över att bli en ambassadör i framtiden. Jag har läst att vilken utbildning som man väljer i gymnasiet inte är så viktigt utan vad man väljer att göra efter gymnasiet. Så vad krävs det att göra efter gymnasiet och hur mycket merit poäng bör jag ha? Hur länge tar det tills att bli en ambassadör och vilka andra vägar än juristutbildningen finns det att ta för att bli ambassadör? Jag läste även att man borde ha goda språkkunskaper, så hur höga betyg måste man ha i svenska och engelska? :)

10 jun 2023

Vad roligt att du vill bli ambassadör! En ambassadör är en diplomat och diplomater kan ha olika högskoleutbildningar som bakgrund. Det är vanligt är att man har en juridisk utbildning men det finns inga krav på vilken utbildning du ska ha så du är fri att välja ett program som du tycker är lämpligt och som du tror att du kan ha nytta av. Diplomater utbildas vid Regeringskansliet och Utrikesdepartementets (UD) diplomatprogram så du kan gå in på deras hemsida för att läsa mer om utbildningen.

Språkkunskaper är viktiga för att komma in på diplomatprogrammet men det handlar inte nödvändigtvis om ditt betyg, utan om dina faktiska färdigheter att tala, läsa och skriva på språken.. Du ska ha mycket goda kunskaper i svenska och engelska och goda kunskaper i minst ytterligare ett språk - företrädesvis arabiska, franska, mandarin, ryska, spanska eller tyska. Så det kan vara en bra idé att att fokusera mycket på språk under din gymnasietid. Inte bara att du läser språk i skolan utan att du lär dig på din fritid också.