Sök utbildning 👉

Hur får jag klart grundskolan?

05 jun 2023
Hej! Jag fyller 19 nu i juni... Har inga fullständiga grundskolebetyg vilket gjorde att jag tappa hoppet om att överhuvudtaget få börja gymnasiet och valde att aldrig söka in. Nu sitter jag här några år senare och ångrar mig. Är det försent nu? Vill så gärna börja gymnasiet men om jag gör det måste jag läsa upp mina betyg och då blir jag för gammal för att gå gymnasiet. Är allt försent nu?

07 jun 2023

Nej, det är inte för sent!

Du ska kontakta Komvux i din kommun och förklara din situation. Man kan läsa in både grundskola och gymnasium där tillsammans med andra vuxna. Vanligen är det 20 års åldersgräns men de kan göra undantag från detta. Om de inte kan göra undantag så får de referera dig till en skola du kan gå istället. Möjligen kan du gå ett Introdutkionsprogram för att bli behörig till gymnasiet.