Sök utbildning 👉

Vad får jag i betyg?

05 jun 2023
Hej!
Jag har samhällsvetenskapsprogrammet och ska välja beteende.
Om jag får F i psykologi första året i gymnasiet pågrund av ett enda prov, på vilket sätt kan det ta ner slutbetyget i trean? Och om jag går jätte bra betyg i tvåan och trean, har jag fortfarande chans till en bra utbildning och universitet.

07 jun 2023

Betygsbedömningen är upp till läraren så det är bäst att du frågar din lärare om det. Men generellt så gäller att betyget ska spegla den kvalitet som eleven har på sina kunskaper vid delkursens, kursens eller gymnasiearbetets slut. När det är dags att sätta betyg analyserar och värderar läraren flera olika underlag i förhållande till betygskriterierna för att kunna sätta det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Vad det här innebär för dig kan din lärare svara på mer tydligt.

Vänligen/ Petra.SYV