Hur funkar antagningen till högskolan?

01 jun 2023
Hej!
Jag har lite frågor om högskoleutbildningar/universitet utbildning efter gymnasiet. Jag går Sam media linjen just nu där jag går matte 1b och matte 2b, spanska 3 och spanska 4, som jag har svårigheter i. Det är nämligen så att jag har höga betyg (B & A) i dem flesta ämnena, förutom i matte och spanska kurser för jag hittills har E, vilket har gett mig extrem ångest och hur det kommer påverka min framtid generellt. När det kommer till jobb och utbildningar. Jag vill helst inte fortsätta med matte efter gymnasiet och tycker det är extremt svårt. Min fråga är om universitet kollar på enstaka betyg, i tex matte, eller på hela meritvärdet. Bryr de bara om att man åtminstone har godkänt eller är själva betyget viktigt? Skiljer det sig mellan utbildningar? Och om man vill plugga utomlands, tex England, hur ser de på svenska betyg i jämförelse med deras. Jag antar att de har ett annat system än vårat Max merit poäng, 22,5.

04 jun 2023

Man söker till högskola och universitet (och de flesta andra utbildningar) med sitt snittbetyg/meritvärde. Inte betyget i enskilda betyg. Men man behöver uppfylla behörighetskraven. Så om en utbildning kräver matte 2 exempelvis så måste man ha ett godkänt betyg i den kursen. Har du E i matte men höga betyg i andra ämnen så har du god chans att komma in på många utbildningar. Och du behöver inte fortsätta med matte på något sätt efter gymnaiset.

När man söker i Sverige så kan man få extra meritpoäng (2,5 poäng) för vissa kurser. Den poängen kan du inte få utomlands. Ditt snittbetyg räknas om till det landets system så det är bra att läsa på om hur landets system ser ut.