Hur funkar antagningen till gymnasiet?

01 jun 2023
Hej, jag går i nian.
Jag undrar vad som händer ifall man tagit ett gymnasium som första o andra val men man vet att man inte kommer in där, hamnar man då på sitt tredje val, o ifall de valet är fullt vad händer då.
Mitt tredje val har inte så hög antagnings poäng så med meriten kommer jag in men jag tänker ifall så många söker till den kommer jag ändå kunna ha chans att komma in eller hamnar jag reserv då pågrund av att det är mitt 3dje val? Prioriterar de dem människor som tagit de valet som första val även fast jag kanske har mer merit än de?

Är jätte stressad och rädd skulle uppskatta ett svar 🤍
Mvh//

04 jun 2023

Nej, ordningen av valen spelar ingen roll på det sättet. Man söker alltid på sitt meritvärde/snittbetyg, inte på prioriteringsordning. Om någon har tagit ditt tredje val som första val men har lägre poäng än dig så är det du som kommer in.