Vad gör jag om jag känner att jag fått fel betyg?

31 maj 2023
Hej.
Jag är en vård elev, årskurs1. Idag fick jag ta reda på min slutbetyg i kursen matte 1a och det var ett C. Jag var faktiskt chockad och tyckte att jag förtjänar mer än det, så jag berättade att jag har gjort prov på 5 kapitel och har 3 A och 2C. Han svarade att jag fick ett C på Np och att den väger mycket. But what about all the exams that I did. Alltså det känns så orättvist att jag pluggade så hårt och till sist han kollade bara på Np. Han är så dålig och vill inte argumentera med honom. Därför skriver jag till er för att se om det finns något som jag kan göra och ändra eller tycker ni att jag ska vara nöjd med det betyg som jag fick och hålla munen stängd?

04 jun 2023

Vid betygssättningen beaktar läraren all information om elevens kunskaper i förhållande till kunskapskraven. Skolverket menar att "Eleverna ska få information om de grunder som tillämpas vid betygssättningen" (https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/betyg-i-gymnasieskolan/satta-betyg-i-gymnasieskolan). Det innebär att rektorn och lärarna ska se till att att eleverna får information om betyg och betygssättning så att eleverna förstår vad betyget grundar sig på och varför du får det betyg du får. Du kan alltså be din lärare att förklara varför du fått det betyg du har fått så att du förstår det.

Betygssättning är en myndighetsutövning och ett betyg går inte att överklaga. Däremot kan rektorn ändra betyget när det är uppenbart fel på grund av nya omständigheter eller av någon annan anledning. Det kan till exempel vara att ett bedömningsunderlag inte beaktats vid betygssättningen. Så du får fundera och avgöra själv om du tror att det kan vara värt att ta upp frågan med läraren eller rektorn ytterligare. Du kanske måste acceptera lärarens bedömning men det är bra om du förstår den.