Hur räknas modersmål i gymnasiebetyget?

30 maj 2023
Hej!
Om jag första året i gymnasiet F:ar på spanska, men kommer ändå byta till modersmål andra året, på vilket sätt påverkas min slutgiltiga meritpoäng? Kommer det ha en stor påverkan eller kommer modersmålens betyg gälla mer eftersom jag kommer ha det i både tvåan och trean?

31 maj 2023

Modersmål är inte en obligatorisk kurs i gymnasiet och den ger inte heller någon extra meritpoäng. Ibland kan man läsa sitt modersmål som modernt språk för att skolan kan erbjuda det, isåfall räknas det med i betyget OCH man får meritpoängen.

Man kan också läsa modersmål som individuellt val och då ingår det i meritvärdet (men ger inte meritpoäng). Har du läst modersmål som utökade kurser kommer de inte att räknas med i betygen alls. Jag vet inte inom vad du har läst modersmål som så kolla med din skola hur det kommer att räknas för dig. Jag vet inte heller hur din skola tänkt kring ditt f i spanska så prata med din spanskalärare om det.