Hur blir jag jurist?

30 maj 2023
Hej
Vilka HL respektive SL kurser behöver jag läsa på IB-programmet för att bli behörig till juristprogrammet? Därtill undrar jag hur man får 2.5 poäng extra meritpoäng om man läser IB.

31 maj 2023

För att läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har:

• Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

Den särskilda behörigheten till Juristprogrammet är Historia 1b / 1a1+1a2 och Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. Du ska prata med din studie-och yrkesvägledare i skolan för att få hjälp att se över din studieplan och se till att du läser motsvarande kurser.

Sökande med IB-examen får på samma sätt som elever inom svenska gymnasieskolan tillgodoräkna sig meritpoäng i moderna språk, engelska och i matematik och då maximalt 2,5 poäng.