Hur kommer jag in på Tandläkarprogrammet?

30 maj 2023
Jag går i vård och omsorgsprogrammet 1an. Jag planerar att utbilda mig till tandläkare men jag undrar hur jag ska få 21:22,0 i merit. Måste jag Få ett A på alla ämnen i gymnasiet t.ex psykiatri, omvårdnad, idrott, Anatomi osv? Och vad blir meriten om jag får C på alla ämnen i vård. Jag vet också att jag måste studera andra ämnen i komvux. Måste jag också få A där.
MVH

31 maj 2023

För att få t.ex. 22,5 poäng behöver man A i alla ämnen som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5. Så ja, du måste få i allt, både i gymnasiet och på Komvux om du läser in behörigheten där. Du kan även välja att läsa in behörigheten på ett naturvetenskapligt basår på högskola/universitet. Då påverkar det inte ditt meritvärde och du behöver inte få A i allt. Så har du, när du går ut Vård-och omsorgsprogrammet, A i allt så är det en bra idé att gå basåret på högskola. Men om du inte har det och måste höja meritvärdet ska du istället välja komvux.

Det finns också andra sätt att komma in på Tandläkarprogrammet som högskoleprovet och alternativt urval. Så titta även på dessa alternativ.