👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vad ska jag göra för att få gå gymnaiset?

29 maj 2023
Hej, jag går sista året i grundskolan. Jag har haft mycket frånvaro i högstadiet men nu i nian har jag varit mycket i skolan och jag kommer få betyg i svenska, matte och engelska + 4 ämnen till. Jag kommer verkligen inte orka gå om ett år, min största önskan hela högstadiet har varit att komma till gymnasiet. Jag vet vad jag vill gå för linje, fordon och transport inriktning transport. Jag vet inte vad jag ska göra för jag ser inte im eller att gå om överhuvudtaget som ett alternativ och jag vill verkligen till gymnasiet.

29 maj 2023

Grattis till att du kämpat och orkat vara i skolan det senaste året!

Prata med din skola om dina framtidsplaner, gärna med din studie-och yrkesvägledare. Är du inte behörig för att kunna börja ett nationellt gymnasieprogram kan du gå Introduktionsprogrammet (IM). Introduktionsprogrammet vänder sig till dig som inte blivit godkänd i de grundskoleämnen som behövs.

Om du vill få behörighet till ett yrkesprogram eller genom Introduktionsprogrammet etablera dig på arbetsmarknaden för att börja jobba passar inriktningen Yrkesintroduktion. Är du inte behörig för den inriktningen heller kan man gå Individuellt alternativ.

Du måste diskutera vilken inriktning du ska välja med din SYV i skolan och hen ska sedan hjälpa dig med ansökningen dit. Oavsett hur det blir så kan du för eller senare gå Fordons- och transportprogrammet. Ibland kan man till och med börja på Fordons- och transportprogrammet samtidigt som man läser klart grundskolan. Så prata med din SYV eller rektor om det så fort som möjligt.