Hur länge ska jag plugga på Komvux?

29 maj 2023
Hej! Jag har pluggat två år på gymnasiet och behövde hoppa av mitt i trean pga hjärtsjukdom (gick dans). Har 900 poäng avklarade och ska läsa upp matten som ligger på 100 poäng och är klar i början av september. Jag vill ha en examen men undrar hur lång tid det skulle ta? Om jag kör 100% hur lång tid skulle det ta att bli klar? har alltså 1250 poäng att klara minst. Vill bli klar så fort som möjligt så undrar hur lång tid det skulle ta.

29 maj 2023

Vad tråkigt att du måste sluta! Men du kan såklart göra klart gymnasiet nu. Är du under 20 år ska du kontakta den gymnasieskola där du vill börja. Då får du hoppa in där du slutade så länge skolan har en plats ledig och kan ta emot dig. Är du över 20 år kontaktar du Komvux i din kommun. Där kan man göra en egen studieplan och studera i den takt man vill. Du får räkna med att det åtminstone  tar lika lång tid som det skulle tagit om du fortsatt i gymnasiet. På Komvux brukar man studera 400 poäng per termin.