Hur blir man finansmäklare?

24 maj 2023
Hej! Jag har en snabb fråga angående yrket som finansmäklare. Vad jag har förstått så krävs det antingen civilingenjör (industriell ekonomi) eller civilekonom som utbildning högskoleutbildning.

Men, hur ser arbetsmarknaden ut för finansmäklaren? Är det svårt att skaffa ett jobb som det? Hur blir jag en aktiemäklare efter att jag tagit examen? Tack så mycket.

26 maj 2023

Vad roligt att du vill bli finansmäklare! Mäklare inom finans eller aktiemäklare har oftast en civilekonom- eller civilingenjörsexamen med inriktning industriell ekonomi. Behörigheten till Civilekonomprogrammet är grundläggande behörighet, Matematik 3 b/c och Samhällskunskap 1b.

De program som ger direkt behörighet är Naturvetenskapsprogrammet,Teknikprogrammet eller Ekonomiprogram med inriktning Ekonomi. c

Att arbeta som aktie eller finansmäklare innebär att du jobbar med att köpa och sälja aktier på uppdrag av andra. Man arbetar med att köpa och sälja valuta, aktier, optioner och andra värdepapper. Man ger också ofta råd om finansmarknaden till kunder. Mäklare inom finans arbetar på banker, försäkringsbolag eller värdepappersbolag.

Du kan kolla lönestatistik på Allastudier.se och antagningspoäng till högskolan kan du kolla på UHR.se. Just nu är antal erbjudna jobb via Arbetsförmedlingen i balans med efterfrågan för detta yrke. Det innebär att det varken är brist på eller är för många aktiemäklare.