Hur väljer jag utbildning?

21 maj 2023
Hej!
Jag går i 8:an ska börja 9:an snart. Jag har ingen aning vem jag vill bli men mina vänner och familjemedlemmar säger att jag skulle passa som läkare eftersom jag är omtänksam, kärleksfull, snäll och envis person med envis menar jag att om jag börjar på något måste jag göra klart det oavsett vad. Samma med mina mål jag ska göra dem först innan jag påbörjar något annat.
Just nu är min tanke för framtiden att gå en högskolförberedande program men jag vet fortfarande inte vilken. Jag har tänkt lite om naturvetenskap programmet men jag är inte särskilt bra på matte och skulle inte vilja göra det dubbelt så snabbt än vanligtvis. Jag gillar att resa och vill välja en gymnasium som erbjuder en gratis resa under utbildningen. Jag ska också säga att jag gillar inte mycket att stå framför massa folk och presentera det gör mig jätterädd och nervös. Javäg är också en kreativ och påhittig människa jag gillar att pussla måla rita och allt sånt men jag vill tjäna runt om 30 tusen och om man målar är det inte lätt att tjäna mycket. Men måla tänker jag inte göra i framtiden eftersom jag ör perfektionist och det kan bilda problem ibland.
Min fråga är finns det andra programm jag kan gå och fortfarande bli läkare även om jag inte går natur? Och på vilket sätt skiljer sig natur natur och natur samhälle? Vilka ämne inkluderar ekonomi? Om du hade kunnat rekommendera mig om någon annan program jag borde läsa på som hade kunnat intressera mig.

23 maj 2023

Vad bra att du funderar på gymnasievalet! För dig som vill bli läkare är det bästa att gå Naturvetenskapsprogrammet med inriktning Naturvetenskap i gymnasiet. Då läser du de ämnen du behöver för att vara behörig att söka till läkarprogrammet

Om du går ett annat program så behöver du läsa till en del kurser på Komvux eller basår på högskola eller folkhögskola efter gymnasiet. Det kan också vara möjligt att du kan läsa några av kurserna redan nu om du kan välja dem som individuellt val eller som utökad kurs. Behörigheten för Läkarprogrammet är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4.

Den största skillnaden  på Natur-natur och Natur-samhälle är att på Nat-nat blir man behörig till att söka högskoleutbildningar Läkare, tandläkare, veterinär, civilingenjör och marinbiolog. På Nat-sam blir man inte det.

ekonomiprogrammet läser du ämnen som företagsekonomi, entreprenörskap, juridik, psykologi samt ledarskap och organisation.

Det finns inget rätt sätt att välja gymnasieprogram så du måste helt enkelt välja efter dina egna skäl. Man kan välja efter intresse, efter vilken behörighet man vill ha till vidare studier eller vilket annat skäl som helst.

Jag kan inte tala om för dig hur du ska tänka men för många människor är det så att man har hamnat i ett yrke som man inte alls hade tänkt sig från början men som plötsligt kändes bra. Man kan alltså planera så mycket man vill, men det kan också vara bra att tänka att under vägen ska man vara öppen för att man kan finna andra möjligheter och nya vägar som känns mer spännande.

Ta ett beslut utifrån vad du känner just nu och om du ändrar dig på vägen så är det helt naturligt, man kan byta yrke så många gånger man vill!

Lycka till med gymnasievalet! /Petra,SYV