Vad krävs för att bli polis?

20 maj 2023
Jag har en fråga om gymnasiet och polisutbildningen jag har för tillfället f i tyska 4 idrott för jag blev skadad samt potentiellt f i geografi 1 och gymnasiearbetet vad kan jag göra om jag får f i gymnasie arbetet kan man få förlängd tid att göra de liksom under sommaren? Kan jag komma in i polis utbildningen ändå ?

23 maj 2023

Vad roligt att du vill bli polis!  Du blir polis på polishögskolan. För att vara behörig till Polisutbildningen behövs det grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b (eller 1a1+1a2) och Historia 1b (eller1a1+1a2). Så länge du får det så blir du behörig. Du behöver få godkänt på gymnasiearbetet för att få din grundläggande behörighet så prata med din skola om vilka lösningar som finns ifall du inte skulle bli det.

För att bli behörig till Polis finns det, förutom ovanstående krav, fler krav man måste klara av (som är viktigare än betygen). T.ex. finns det medicinska, psykologiska och fysiska krav. Då kan det handla om syn- och hörselkrav, muskelstyrka och simkunnighet. Man måste även vara minst 18 år gammal för att kunna söka. Här kan du läsa lite mer om polisyrket: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/polis-11183.