Hur blir jag läkare?

16 maj 2023
Hej, Jag har en fråga jag vill gå in till läkarutbildning och har några funderingar jag går nu i gymnasiet vård och omsorg första året jag tänker att byta till folkhögskola och studera anmält kurs de brukar bara tar 1 år bara och studera komvux samtidigt kemi biologi och fysik jag vet inte om de är bra så eller de är bättre om jag väntar de 2 åren till och studera i komvux fysik biologi och kemi? Jag har också en fråga till jag har läst halva 9 därför jag har inte betyg på fysik biologi och kemi grund kan jag studera dom samtidigt med kemi 1 eller jag behöver studera dom själv? Och om jag ska studera i folkhögskola kan jag går i universitetet lätt som om jag har studerat i gymnasiet eller de är svårare ?och behöver jag göra högskoleprovet?

17 maj 2023

Vad roligt att du vill bli läkare!

Antagningspoängen för läkarprogrammet kan se olika ut beroende på var i Sverige du studerar men oftast ligger det mellan 21,5-22,5 poäng och det är hög konkurrens för platserna till läkarprogrammet. För att få t.ex. 22,5 poäng behöver man A i alla ämnen som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5. Förutom antagningspoängen för läkarprogrammet är det också viktigt att tänka på behörigheten. Behörigheten där är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4.

Denna behörighet får du direkt av Naturvetenskapsprogrammet inriktning Naturvetenskap. Du kan även få detta på Komvux eller på ett naturvetenskapligt basår på Folkhögskola.

Det finns också andra sätt att komma in på Läkarprogrammet än höga betyg, som högskoleprovet och alternativt urval. Men man måste fortfarande uppfylla behörighetskraven. Prata med en studie-och yrkesvägledare där du går nu och/eller ska gå så hjälper de dig att göra en studieplan som gör att du får allt du behöver.

Dt är få platser för elever med betyg från folkhögskola så jag rekommenderar att göra högskoleprovet för att förbättra chanserna att komma in.