Hur kan jag läsa naturämnen på gymnaiset?

16 maj 2023
jag skulle vilja gå samhällsprogrammet p.g.a att mitt betyg i matematik och idrott inte funkar för naturvetenskap. är matematiken densamma i natur/samhäll inriktningen? finns det ett sätt att gå samhäll/natur. t.ex, kan jag lägga till NO ämnen i samhällsprogrammet?

17 maj 2023

Nej, det är inte samma matte på Samhällsprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet. Vad som är bäst för dig att göra beror på vad du vill ha naturämnena till. Behöver du dem för en utbildning du vill söka efter gymnasiet? Isåfall finns möjligheten att läsa ett naturvetenskapligt basår på högskola, Komvux eller folkhögskola efter gymnasiet. Du kan prata med din studie-och yrkevägledare om dina framtidsplaner så kan du få hjälp att planera.