Hur funkar moderna språk i gymnaiset?

16 maj 2023
Hej!
Jag läser andra året gymnasiet naturvetenskap. Jag vill har Dari som mitt modersmål. Jag vill veta att kan jag läsa Persiska 3 som modarna språk? På min gymnasieskola har vi inte Persiska 3 som ett modernt språk. Jag ville veta om jag kan läsa den i en annan skola?

16 maj 2023

Vilka språk du kan välja mellan beror på vad skolan du ska gå kan erbjuda. Så kolla med dem vad de har.  Ibland kan man läsa sitt modersmål som modernt språk för att skolan kan erbjuda det.

Man kan också läsa modersmål som individuellt val och då ingår det i meritvärdet (men ger inte meritpoäng). Har du läst modersmål som utökade kurser kommer de inte att räknas med i betygen alls men det är också ett alternativ. Man kan dock inte läsa kurser i en annan skola.