Hur blir jag kriminolog?

15 maj 2023
Hej!
jag går samhällsvetenskap programmet i inriktningen beteende. Jag undrar med hur många merit måsta gymnasiet merit behöver man för att kunna utbilda sig för en kriminolog och detektiv alltså utredare.
MVH

16 maj 2023

Vad roligt att du vill bli kriminolog! Du ska då läsa kriminologi på högskola. Antagningsstatistiken ser olika ut beroende på var. manb vill studera och det går att kolla upp för varje skola på UHR.se. Men som exempel så hade Kandidatprogram i kriminologi vid Stockholms universitet år 2020 antagningspoängen 21 i urvalsgrupp BI, 21.15 i urvalsgrupp BII och 1.35 i urvalsgrupp HP.

Men som sagt det kan se väldigt olika ut så kolla upp detta med den högskola där du vill studera.