Sök utbildning 👉

Hur funkar moderna språk i gymnaiset?

15 maj 2023
Hej!
Min son vill söka ekonomi juridik, han har läst Franska i grundskolan och önskar byta till italienska på gymnasiet. Har hört att man då inte får tillgodoräkna sig extra meritpoäng i slutbetyget från gymnasiet? stämmer detta?

15 maj 2023

Det finns vissa kurser som ger meritpoäng och som man kan lägga till som tex. individuella val. Dessa kurser är engelska 7, vissa kurser i moderna språk och vissa matte kurser. För att få meritpoäng krävs att du har minst ett godkänt betyg i kursen och kurser som krävs för behörighet ger inte meritpoäng.

För moderna språk ser det ut såhär och man kan max få 1,5 meritpoäng från moderna språk, t.ex. om man har läst steg 3 och 4 som ger 1,5 meritpoäng osv.

• Moderna språk 3 ger 0,5 meritpoäng.
  • Moderna språk 4 ger 1 meritpoäng.
  • Moderna språk 5 ger 0,5 meritpoäng.

Om man börjar på moderna språk 1 istället för att fortsätta på 3 på det språk man läst innan så hinner man inte alltid med att läsa alla meritpoängs kurser. Men man kan ju istället läsa engelska 7 och mattekurser. Hör av er till skolan och fråga vad han kan lägga till där.

Lycka till! /Petra, SYV