Hur blir jag sjuksköterska?

13 maj 2023
Jag tar min student snart vård och omsorg. Jag har en fråga har jag vill förtsätta plugga till sjuksköterska men jag har låga betyg samt jag har inte svenska 3, matte2, engelska 6 och natur2. Hur kan jag förbättra mina betyg och kan jag söka sjuksköterskaprogramet om jag har bara 11 poäng efter att jag tar missade kurser i komvux???

15 maj 2023

Vad roligt att du vill bli sjuksköterska! Du kan läsa på Komvux efter studenten. Då läser du alla kurser du saknar för behörighet där. Kontakta en SYV på Komvux i din kommun så gör de en studieplan för dig. Sedan kan du göra högskoleprovet för att öka dina chanser att komma in på Sjuksköterskeprogrammet. Du kan även göra prövningar på Komvux för att få upp betygen i de kurser som du har låga betyg i. Ta kontakt med Komvux så berättar de mer.

Lycka till! /Petra, SYV